Världens äldsta oljebolag - Olja från Amerika´s bästa oljefält!

 

Vad gäller olja och smörjmedel finns det lika många åsikter om vad som är bra som det finns ägare till motorcyklar och bilar. Själv försöker jag att använda olja av den typ som motorn är byggd för dvs. rekommenderade tillverkaren att man skulle använda "rak" olja när cykeln eller bilen var ny tror jag att det är ett gott råd att göra det även nu.

Naturligtvis har olje tillverkarna tagit fram bättre och bättre produkter samtidigt som motorerna har fått snävare och snävare toleranser vilket resulterat i att det kan bli lite trubbel att använda HD 50 olja i en modern motor, där är det nog på sin plats med en syntetolja.

Samtidigt har ju inte toleranserna i gamla veteran bilar och motorcyklar blivit snävare om man nu inte fixat det vid en motor renovering.

Min tanke kring detta är använd den typ av olja tillverkaren rekommenderat men se till att det är en olja med hög kvalitet, många äldre fordon saknar ju dessutom effektiva oljerenare vilket gör det extra viktigt att byta olja ganska ofta, det är en låg kostnad i jämförelse med en motorrenovering.

Glöm inte heller att varmköra ordentligt innan ni börjar gasa hårt, speciellt om ni kör med en rak olja eftersom den behöver komma upp lite i temperatur innan den smörjer fullt ut som det är tänkt. 

Härunder hittar ni lite av Pennzoils sortiment som kan lämpa sig för äldre fordon, vill ni ha något annat så försöker jag gärna fixa det.

Royal Enfield rekommenderar Pennzoils produkter och det är dessa vi använder vid service på nya och äldre cyklar.

Reinert.

  

 

Motorolja MC 4-takt  

 

Artikelnr.               Benämning                          Stl. Förp.                                  pris

215100        SAE 5W-40 helsyntet                     1 lit                                        128:-

219100        SAE 10W-40 semisyntet               1 lit                                          88:-

217100        SAE 10W-40 mineral                     1 lit                                          72:-

216100        SAE 20W-50 mineral                     1 lit                                          74:-

207100        HD SAE 50 Z-7                               1 lit                                          72:-

 

 

Växellådsolja

 

Artikelnr.                Benämning                         Stl. Förp.                                  pris

220100        SAE 80W-90 GL-4    5-speed        1 lit                                         64:-

221100        SAE 80W-90 GL-5    5-speed        1 lit                                         74:-

 

SMÖRJA1* Växellådssmörja Competition 2 tuber 

4-speed-Endast en behandling behövs.                                                           395:-

 

SMÖRJA2* Växellådssmörja Standard 2 tuber 4-speed                               269:-

 

* Ej en Pennzoil-produkt. Tillverkas av svensk partner enbart för Royal Enfield. Täta och fina packboxar mellan växellåda och transmission ett måste för användning av Royal Gear (innehåller Slick 50).

 

Transmissionsolja  

 

Artikelnr.                Benämning                         Stl. Förp.                                   pris

216100       SAE 20W-50 mineral  2004-            1 lit                                         74:-

207100       HD SAE 50 Z-7           -2003             1 lit                                         72:-

223100       ATF 2                                                   1 lit                                         76:-